0

Jana Pendapatan Sebagai Pelajar Di Timur Tengah



Menarik juga tajuk artikel ini. Walaupun sebagai pelajar yang menuntut di luar negara, anda tetap akan dapat menjana pendapatan, macam na tu??

Pada Mei 09, saya sempat pergi melancong di Syria, pasti janggal kedengaran kerana Syria tidak begitu dikenali khususnya dalam kalangan pelajar dan rakyat Malaysia. Saya telah menetap di sana selama hampir 6 bulan.
Lama tuh...hehe.

Saya telah berkenalan dan tinggal bersama sahabat dari Terengganu. Beliau adalah antara pelajar veteran di Syria kerana sudah hampir 8 tahun beliau menetap di sana. Tetapi apa yang menariknya adalah beliau menyara kehidupan dan pembelajarannya di sana dengan duit poketnya sendiri. Sudah 3 tahun beliau melakukan sedemikian. Hal ini kerana ayah dan emaknya sudah tidak mampu untuk menyaranya.

Anda hendak tahu bagaimana beliau mampu berbuat demikian. Setelah diselidik, rupanya beliau menjana pendapatan dengan cara tersendiri. Pada mulanya beliau menjual kad telefon kepada pelajar Malaysia yang ingin menelefon keluarga di Malaysia. Kemudian, beliau membantu pembelian tiket bagi pelajar-pelajar Malaysia yang ingin pulang ke tanah air. Hal ini dilakukan secara sampingan sahaja iaitu apabila terdapat permintaan. Pastinya di situ beliau telah mendapat sedikti komisyen. Selain itu, beliau juga menjalankan perniagaan minyak wangi yang mana minyak wangi tersebut akan dijual di Malaysia. Hal ini kerana minyak wangi dari Timur Tengah adalah di antara yang terbaik dan baunya mampu bertahan lama.

Kini, sahabat saya ini mulai serius menjalankan perniagaan terbaru iaitu pelancongan. Beliau menjadi agen pelancongan persendirian di Syria dengan menjual pakej-pakej pelancongan untuk ke Syria, Lubnan dan Jordan. Mana-mana syarikat pelancongan dari Malaysia yang mempunyai hubungan dengan beliau dan ingin menghantar pelancong ke Syria, Lubnan dan Jordan pastinya akan menghubungi beliau. Di samping itu ingin saya beritahu di sini, sahabat saya ini sedang melanjutkan pengajiannya bagi peringkat ijazah lanjutan
(master) di sana. Wow!, di samping cetak duit, belajar tidak lupa. :-).

Begitulah kisahnya sahabat saya ini. Nasihat saya kepada semua: jangan jana pendapatan sehingga mengabaikan pelajaran.
hehe.. :-)

0 comments:

Post a Comment

Back to Top