0

Gubra!



Apabila kita telah selesai peperiksaan bagi suatu subjek, apakah tindakan selanjutnya? Fikir kembali mengenai subjek yang lalu atau subjek yang akan datang?


Al-kisah: 12 April jam 9.30 malam, sedang saya dan rakan-rakan menikmati makan malam bersama, tiba-tiba seorang kawan menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bertanyakan mengenai subjek yang telah kami hadapi di siang hari. Dia begitu risau kerana memikirkan jawapannya yang mungkin tidak sempurna.

Apa yang mampu saya dan rakan-rakan lain beritahu kepadanya adalah; cuba bertenang dan fikirkan subjek yang akan datang pula. Jangan terlalu memikirkan apa yang telah dihadapi. Sebelum itu, sempat juga kami mengusik bahawa dia tidak akan lulus bagi subjek itu. hehe. :e 

Dia masih berdegil dan terlalu memikirkan lagi masalahnya itu sehingga membuatkan kami kemarahan. Apa lagi, lantas dia dimarahi pula oleh kami. :Fire . Begitulah kisahnya.

Perkongsian:

  • Setelah keluar dari dewan peperiksaan, elakkan merujuk kembali apa-apa rujukan berkaitan subjek yang telah dihadapi.
  • Jika terdapat rakan-rakan yang berbincang mengenai subjek yang telah dihadapi, jauhkan diri daripada mereka sebentar.
  • Jika mahu mendengar atau terdengar perbincangan mengenai subjek yang telah dihadapi, jangan biarkan diri dipengaruhi oleh perasaan negatif.
  • Lupakan mengenai subjek yang telah dihadapi dan fokuskan tumpuan kepada subjek yang akan dihadapi.
  • Bersemangatlah. Chio you!. (Bahasa Cina)



Sekian sahaja untuk kali ini. Jika anda mempunyai sebarang perkongsian tambahan, amat saya alu-alukan.

Semoga anda 'gembira' setiap kali membaca di blog ini. :Rainbow 

Jumpa lagi.


0 comments:

Post a Comment

Back to Top