0

Kali Kedua

Kelmarin adalah kali kedua saya menyampaikan pengucapan awam di dalam Bahasa Inggeris. Hanya pengucapan di dalam kelas sahaja. hehe. :e 

Saya merasakan seperti penyampaian saya tidak begitu menepati kehendak seperti yang saya kehendaki, dan lebih-lebih lagilah guru kami. Seperti ada sesuatu yang tidak kena. Saya sangkakan dengan sedikit bacaan dan ingatan kepada apa yang ingin disampaikan, saya akan dapat memberikan yang terbaik. :r 

Akan tetapi hal yang berlaku adalah sebaliknya. Sangkaan saya meleset dan penyampaian saya tidak seperti yang saya harapkan. Akhirnya, saya menyedari beberapa kesalahan yang telah saya abaikan; terlalu yakin dan kurangnya persediaan dan latihan. 8) 

Perkongsian:

  • Sikap terlalu yakin akan membuatkan diri kita tidak akan mencapai tahap sebenar yang diinginkan. Apa yang kita perlukan adalah bersikap yakin, tidak terlalu yakin dan tidak pula tidak yakin kepada diri sendiri.
  • Persediaan adalah tersangat penting. Jika di dalam sesuatu permainan, seseorang jurulatih akan memastikan anak buahnya bersedia dari segi mental dan fizikal.
  • Persediaan yang cukup sahaja tidak mencukupi. Hal ini kerana ianya mestilah disusuli pula dengan latihan. Latihan, latihan dan latihan. Latihan tersangat-sangat penting. Oleh kerana itulah para guru akan memberikan kepada anak-anak muridnya latihan untuk dilakukan sama ada di kelas ataupun di rumah.

Sekian sahaja untuk kali ini. Jika anda mempunyai sebarang perkongsian tambahan, amat saya alu-alukan.

Semoga anda 'gembira' setiap kali membaca di blog ini. :Rainbow

Jumpa lagi.


0 comments:

Post a Comment

Back to Top