0

Mid Sem Break


Cuti pertengahan semester bagi kolej pun bermula. Yahoo!!..boleh relaks :-) . Namun begitu, tugasan untuk musim cuti pun banyak. Huhu :c .


Lihatlah gambarnya di sebelah. Wow! banyaknya. (kertas berwarna kuning). Boleh ka siapkan dalam tempoh masa seminggu walaupun sebahagian?

Inilah cabaran musim cutiku. Sambil bersukaria sambil siapkan tugasan. Sambil siapkan tugasan sambil bersukaria. Main tarik tali.

Namun begitu, sedarkah kita bahawa di sebalik tugasan yang banyak ini tersembunyi juga kebaikannya. (Chewwah ayat power). Apakah kebaikannya itu? Baiklah, mari kita kongsi bersama..

1. Masa kita tidak akan terbuang begitu sahaja. Masa cuti yang lapang dapat kita isi dengan menyiapkan segala tugasan yang diberi.

2. Tugasan itu baik. Ya, tugasan yang diberi akan memberi manfaat kepada kita. Bagaimanakah caranya? Siapkannya dan rasailah kemajuan pada diri. Apa yang telah kita capai setelah menyiapkannya? Pasti ada faedahnya. Contohnya: saya akan dapat rasakan seolah-olah telah membawa diri saya ke tahap yang lebih baik selepas menyiapkan beberapa tugasan. Anda juga pasti boleh. Malaysia boleh!.

3. Mengajar kita apa itu disiplin. Tugasan yang banyak memerlukan jadual yang baik. Apa gunanya jadual jika tanpa pelaksanaan dan tiada pelaksanaan tanpa disiplin diri yang kuat. Sesungguhnya hal ini memerlukan sedikit kesungguhan dan pengorbanan diri.

4. Dan yang ke-4, Saya nak tahu pendapat anda pula. Kongsilah bersama saya :-). Semoga artikel ini akan dapat memberi manfaat bersama.

Jumpa lagi.


0 comments:

Post a Comment

Back to Top