0

Mendengar Dengan Berkesan

Artikel kali ini adalah susulan daripada artikel-artikel yang lepas iaitu berkaitan dengan 'public speaking' dan bertutur dengan berkesan.

Setelah bercakap, pasti ada yang mendengar. Jika bercakap keseorangan tanpa sebab yang munasabah, pasti ada sesuatu yang tidak kena di situ. :D

Perkongsian kali ini adalah bagaimana untuk mendengar dengan berkesan?

Pertama sekali: Anggaplah bahawa yang sedang bercakap itu adalah kita. Apa perasaan kita ketika itu?.

Kedua: Beri perhatian yang sepenuhnya.

Ketiga: Elakkan daripada menilai seseorang yang berucap dari segi luaran. Mungkin apa yang diucapkan itu bermanfaat bagi kita walaupun sedikit.

Keempat: Tidak mencelah ketika seseorang sedang berucap. Namun begitu, hal ini tertakluk kepada waktu dan ketikanya. Contohnya di majlis rasmi yang besar, mencelah ketika seseorang sedang berucap eloklah dielakkan. Adapun di dalam kelas pembelajaran ataupun di dewan kuliah, sesetengah guru mahukan anak muridnya aktif. Jika anda pernah bergurukan pensyarah-pensyarah contohnya dari Mesir, pasti anda akan mengakui hakikat ini. :e 

Kelima: Tunjukkan reaksi yang baik. Tidak terlalu 'selamba' dan tidak pula terlalu memberi tumpuan sehingga mata menjadi kecil. hehe..

Sekian sahaja untuk 5 ini. Jika anda ada apa-apa berkaitan topik ini, kongsilah bersama saya. Saya juga seperti anda, masih dalam proses pembelajaran untuk menjadi hebat. InsyaAllah. Kita boleh 8) .

0 comments:

Post a Comment

Back to Top