0

Disiplin Diri

Pengajian saya di kolej sudah hampir memasuki minggu yang keempat. Tugasan2 dalam kelas sudah mula bertambah & bertambah. Pening kepala juga apabila memikirkannya. Kelas seharian suntuk, malam pula keletihan, maka tidurlah jawapannya.he.


Jika kita menghadapi keadaan sebegini, apa yang penting adalah kita mesti mempunyai disiplin diri yang tinggi. Kita wajib mempunyai jadual harian tersendiri mengikut kesesuaian diri. Cara kita belajar & mengulangkaji adalah berbeza. Saya suka mengulangkaji pelajaran pada waktu malam iaitu selepas solat isyak. Selepas solat maghrib lazimnya saya isi dengan membaca & menghafal Al-Quran.


Pada siang hari di kolej, saya akan pergi ke perpustakaan pada waktu lapang. (ini adalah jadual harian terbaru saya, moga saya dapat laksanakannya, hehe). Kebetulan waktu lapang itu kebanyakannya di waktu pagi, maka ia adalah sangat sesuai. Pagi2 otak kita masih segar lagi. :-). Pada waktu ini, saya akan cuba menyelesaikan kerja2 yang sudah mula bertimbun tu.


Pada petang pula, semestinya saya akan beriadah, begitu juga dengan anda semua kan?. Tidak kiralah apa jenis riadah itu, yang penting ianya dapat menyihatkan tubuh kita. Tubuh sihat otak pun cerdas.


Begitulah serba sedikit rutin harian saya sebagai pelajar kolej. Mungkin cara kita semua berbeza, namun apa yang penting adalah kita perlu mempunyai disiplin diri yang tinggi agar kita dapat mengikuti segala jadual yang kita aturkan. Selain itu, jangan & jangan suka menangguh segala tugasan yang diberikan.Nak berjaya perlulah lebih berusaha, ya x? go caiyok!!!. Moga kita semua memperoleh kejayaan.

0 comments:

Post a Comment

Back to Top