0

Kasut Murah

Ini kisah berkaitan adik perempuan saya.
Adik perempuan saya akan memasuki tingkatan 1
& akan menetap di asrama. Emak saya membelikan untuknya segala keperluan, antaranya termasuklah kasut sekolah berwarna hitam. (inilah topik kita, hehe). Kasut itu berharga RM15 selepas ditawar. Hmm..murah & jimat :-). Tetapi, selepas 2 hari memakainya, kasut itu telah rosak. Ya, hanya selepas 2 hari!!. Pelik & ajaib. Lihatlah gambarnya seperti di bawah.Kenapa tiba2 ja saya bercerita tentang kasut? Ada apa dengan kasut? :-?

Mungkin ada beberapa pengajaran yang dapat saya kongsi bersama. Antaranya:

1. Kualiti adalah perkara terpenting dalam apa jua perkara. Begitu juga dalam apa sahaja perkara, kualiti sangat penting. Jika kuantiti itu banyak tetapi tiada kualiti, tiada guna juga. Setujukah anda?

2. Kita perlu membayar sejumlah harga untuk mendapatkan kualiti itu. Pengorbanan
& usaha diperlukan bagi mendapatkan kualiti itu. Bukankah begitu dalam apa jua perkara yang ingin kita lakukan.

Akhir sekali, lakukanlah setiap perkara dengan bersungguh
2. Jangan lakukannya sekadar ingin melepas tangan jer. Okey :-).

Kongsilah apa sahaja pendapat anda bersama saya.
Berikan pendapat anda.

0 comments:

Post a Comment

Back to Top